Jedyne gospodarstwe ekologiczne w gminie Ozimek. Tłoczymy soki z naszych własnych owoców i warzyw. Zmęczonych, Zielonych, Indywidualistów, Babcię z Dziadkiem, Mamę z Tatą i Dzieciaki serdecznie zapraszamy na szczególny, wyjątkowy i niezapomniany urlop dla wszystkich zmysłów!

Proszę zainstalować aktualną wersję Flash

Eko-edukacja

Edukacja ekologiczna w Ekozagrodzie "Jabłoniowy Sad"

 

Czucie i wiara silniej mówi do mnie
Niż mędrca szkiełko i oko.
Martwe znasz prawdy, nieznane dla ludu,
Widzisz świat w proszku, w każdej gwiazd iskierce;
Nie znasz prawd żywych, nie obaczysz cudu!
[Romantyczność, Adam Mickiewicz]


Tak właśnie Ekozagroda "Jabłoniowy Sad" widzi swoją rolę w edukacji ekologicznej. Nie tylko przekazywanie
wiedzy, ale pomoc w jej zmysłowym ogarnięciu. Ściśle rzecz biorąc, to właściwie nie nauka, bo nauczyć się
można z książki, filmu czy programu komputerowego. Ale co daje encyklopedyczna wiedza na temat zwierzęcia
czy znajomość trudnych łacińskich nazw botanicznych, jeżeli nie wykształci się w dziecku postawy pokory
i szacunku wobec przyrody? Czy znajomość gatunków drzew nieuchronnie prowadzi do poszanowania lasu,
czy wiedza na temat rozwoju żaby jest w stanie wpłynąć na przyszłego właściciela domu, aby nie wypuszczał
ścieków do pobliskiego rowu? I w końcu czy chlubne coroczne sprzątanie lasu z okazji Dnia Ziemi bądź
Sprzątanie Świata naprawdę ten las chroni przed zanieczyszczeniem, czy jedynie uspokaja nasze sumienia?    

 

Tylko poznanie wszystkimi zmysłami może osiągnąć to, czego wiedza nie jest w stanie ogarnąć.
Aby „obaczyć cud” niekoniecznie potrzebne jest „mędrca szkiełko i oko” ale przede wszystkim „prawdy żywe”.
I dlatego oferujemy zajęcia pozaszkolne, gdyż przenosząc je na inny, pozaszkolny grunt, przełamuje się pewne
schematy myśleniowe. Zmieniając miejsce i formę przekazu zmienia się nastawienie ucznia do przekazanych treści.  

 

projekt pilotażowyprogram edukacji ekologicznej w Ekozagrodzie

warsztaty

 

Proste tematy mają na celu naświetlenie złożoności przyrody oraz podstawowych zależności w naturze.
Nie nużąc się dzieci poznają podstawowe pojęcia w zakresie ekologii a opracowane w trakcie warsztatów
materiały będą im później w szkole przypominały o pewnych zasadach.
Podejście do wszystkich tematów jest ukierunkowane na zrozumienie zależności i wzajemnych związków
człowieka i przyrody. Wszystkie tematy zawierają w sobie w różnym stopniu podstawowe zagadnienia
związane z życiem i gospodarowaniem w zgodzie z naturą  a jednocześnie promują zdrowy styl życia.

 

O takim sposobie nauczania w języku niemieckim mówi się "Natur er-fassen. Natur be-greifen"
(nie bez powodu powołujemy się na język niemiecki, gdyż zajęcia te oferujemy także w tym języku).
Jest to gra słów, która idealnie wyraża to, co powinno być główną osią edukacji ekologicznej.
Czasowniki "erfassen" i "begreifen" oznaczają: pojmować, rozumieć, ogarniać. Czyli nauczyć się, uzyskać
wyjaśnienie, posiąść wiedzę. Ale słowa „fassen” i „greifen”, które w potocznym użyciu oznaczają: chwytać,
łapać, wziąć sobie lub dotykać, nabierają nowego znaczenia. Dotknąć, żeby poczuć, żeby zapamiętać
i wziąć do siebie. Czyli nie tylko wiedzieć, ale i czuć daną materię i myśleć o niej. Inaczej planować,
rozsądniej gospodarować zasobami naturalnymi, mądrze żyć. Bo "czego Jaś się nie nauczy..."

 

 

« powrót